G-voetbal in Suriname! - Reisverslag uit , van robbertsuriname - WaarBenJij.nu G-voetbal in Suriname! - Reisverslag uit , van robbertsuriname - WaarBenJij.nu

G-voetbal in Suriname!

Door: Robbert

13 Oktober 2005 | ,

Een gehandicaptenvoetbalcompetitie in Suriname!
Een verslag van twee sportmanagementstudenten in Suriname
Door Bart Koenders en Robbert de Zwart

Oktober, 2005

Via de ‘Vrienden van Suriname’ zagen wij, Bart Koenders en Robbert de zwart, ‘de stagevacature’: Een pioniersopdracht in Suriname, namelijk: het opzetten van een gehandicaptenvoetbalcompetitie.

De eerste gesprekken vonden plaats met Will van Rhee (Ex-ambassadeur KNVB en voorzitter van de stichting) en Johan van Geijn (international projects KNVB). Na de serieuze zaken vertelde Will vanuit zijn hart over Suriname, welke culturen er zijn, de temperaturen, het lekkere eten, maar vooral over voetbal. Gelijk werden we enthousiast over Suriname, onze verwachtingen over het land werden later nog overtroffen.

Op 7 januari 2005 was het dan zover. De vlucht en de eerste kennismaking met Suriname, dat vanuit de lucht op een grote broccoli lijkt. Toen de deuren van het vliegtuig opengingen kwam een warme deken ons tegemoet en enthousiaste mensen stonden ons op te wachten. De eerste weken gebruikten we om te oriënteren. Zo maakte we onder andere kennis met de commissie G(gehandicapten)-voetbal, deze was in 2004 opgericht. Helaas, er was al een jaar niets gedaan en zaten ze met smart te wachten op onze komst. Al snel bleek dat missie, visie en doelstellingen ontbraken en zijn hiermee gaan helpen.

De werkcultuur verschilt erg van die van Nederland. De eerste maanden was dit niet makkelijk te doorgronden. Zo had bijvoorbeeld Special Olympics Suriname de visie om kinderen met een leer en/of gedragsachterstand in de gehandicapte voetbalcompetitie op te nemen. We kwamen erachter dat kennis ontbrak en daardoor medewerking soms ook. Uiteindelijk hebben we de laatste maanden resultaten geboekt. Om duidelijkheid te creëren tussen de twee doelgroepen (de kinderen met een leer en/of gedragsachterstand en de kinderen/mensen met een handicap) zijn er nu twee organisaties opgezet. Als eerste is een commissie die gevormd wordt door Special Olympics Suriname en de Surinaamse voetbalbond. Deze organiseren een voetbalcompetitie voor kinderen met een leer en/of gedragsachterstand. Ten tweede hebben het directoraat sportzaken en de gehandicapteninstellingen zich hardgemaakt voor een nieuwe stichting met als doelstelling: “Meer bewegen voor mensen met een handicap”. Dit was onze grootste uitdaging omdat er heel weinig voor deze doelgroep gedaan wordt. Samen met de onderdirecteur sportzaken hebben we gezorgd dat voetbaltrainers vanuit de overheid betaald worden ingezet bij voetbaltrainingen van de gehandicapteninstellingen. Samen met een medewerker van de gehandicapteninstelling vormen zij een trainersduo naar een hoop wekelijks voetbalplezier.

Stel je voor dat je een buurvrouw hebt die al 20 jaar een gehandicapt kind heeft en je hebt het nooit geweten. Dit gebeurt in Suriname veel. Mensen schamen zich en er zijn weinig mensen die weten waar ze terecht kunnen. Daarnaast kunnen ze nauwelijks financieel rondkomen. Als je een gehandicapt kind laat testen bij het Medisch Opvoedkundig Bureau, kun je in aanmerking komen voor een bijdrage van ongeveer 15 euro per maand. Wie betaalt het buskaartje als je in het binnenland woont? Wachtlijsten zijn er bij de particuliere gehandicapteninstellingen, die meestal door Nederlandse gelden draaiende worden gehouden.

Wat doet sport en in het bijzonder voetbal voor mensen met een handicap?
De eerste successen werden duidelijk zichtbaar tijdens een sportdag voor mensen met een verstandelijke handicap, die gehouden werd in juli 2005. Deze dag eindigde met een gratis optreden van een brassband en een hoop dansende mensen met een verstandelijke handicap. Dit was weer de eerste activiteit sinds 1980 georganiseerd voor deze doelgroep in deze vorm. De evaluatie met de instellingen was positief. Er is besloten vier maal per jaar een dergelijk sportevenement te houden. Sport levert plezier, voldoening, mentale ontwikkeling, lichamelijke verbetering en zo kunnen we er nog vele opnoemen, op. Zeker voor deze doelgroep in Suriname is deze ontwikkeling een vooruitgang voor de kwaliteit van leven.

De toekomst?
Er zijn door geldaanvragen tien complete voetbal tenues besteld waarin deze jongens en meisjes kunnen gaan trainen en wedstrijden spelen. De stichting moet verder nog vorm krijgen, zo zullen ze in de toekomst ook andere sporten organiseren voor mensen met zowel een verstandelijke als lichamelijke handicap. Helaas zijn daar momenteel de locaties noch middelen niet geschikt voor. We hopen door veel hulp van buiten en natuurlijk wilskracht vanuit Suriname veel te kunnen betekenen. De stichting draait voornamelijk op Surinaamse bestuurders. Vanaf 31 juli 2005 ondersteunen wij vraaggericht het project in Suriname vanuit Nederland.

Is de doelstelling bereikt?
De doelstelling sociale integratie is grotendeels bereikt door veel aandacht voor deze doelgroep in de media en door een georganiseerd fundraisingtoernooi, waar mensen een demowedstrijd konden aanschouwen. In de toekomst staan er vele sociale integratieactiviteiten op de planning. Echter, de doelstelling is pas echt bereikt als er over tien jaar nog steeds gehandicaptenvoetbal is en er daadwerkelijk nieuwe activiteiten ontwikkeld zijn.

Naast de KNVB en andere mensen die ons hebben geholpen met de opzet en informatieverschaffing willen we Will in het bijzonder bedanken. Bedankt Will, voor je steun, je idee, je hulp, je mening, de middelen, je contacten. We hopen vanuit ons hart Suriname het beste toe!

Bart Koenders en Robbert de Zwart
Studenten sportmanagement aan de Hanzehogeschool te Groningen.

Wilt u sponsoren of meer informatie over dit project, kunt u ten alle tijden contact met ons opnemen:
Robbert de Zwart: robbertdezwart@hotmail.com
Bart Koenders: koenderslives@hotmail.com

• 13 Oktober 2005 - 18:29

Ilse:

Hoihoi,
    Wees trots op wat je/jullie hebben bereikt in Suriname. Mooi verhaal! En tot zaterdag!
    Kus

• 13 Oktober 2005 - 20:10

Caroline:

Goed bezig rob!

• 13 Oktober 2005 - 20:29

Ma En Pa:

We zijn trots op jou en jouw/jullie werk in Suriname.

• 18 Oktober 2005 - 18:08

Erik:

Robbert, goed gedaan en een goed visitekaartje achter gelaten voor onze opleiding, hebben ze hard nodig, haha, en je volgende stage (media) wordt ook super, groeten

• 24 Oktober 2005 - 09:11

Marjet:

Ook ik ben super trots op je Rob, en wat jullie allemaal hebben bereikt!

Dikke kus van mij

• 21 Februari 2006 - 09:37

Helen:

leuk om te lezen dat jullie je zo hebben ingezet voor (de kinderen in) Suriname! (switi sranang :-)

• 30 Maart 2007 - 15:52

Hans Blaazer:

Goedemiddag heren,

Complimenten voor de verrichtte daden.

Kijk eens op www.hbssg1.punt.nl
    Dit is de verslagen site van HBSS G1 waar ik zelf in voetbal wegens astma.

Zaterdag 2 juni 2007 houden wij ons jaarlijkse G-toernooi in Schiedam, op bovengenoemde site komt er binnenkort meer informatie over.

groeten Hans Blaazer