Paramaribo, 25 mei 2005 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van robbertsuriname - WaarBenJij.nu Paramaribo, 25 mei 2005 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van robbertsuriname - WaarBenJij.nu

Paramaribo, 25 mei 2005

Door: Robbert

Blijf op de hoogte en volg

26 Mei 2005 | Suriname, Paramaribo

Paramaribo, 25 mei 2005

Even een herinnering: Een fluitende grietjebie, schreeuwende krekels, een leguaan, een hoop mieren, een klein hondje van het centrum, palmbomen, gekko’s, straathonden etc. Dit zie je allemaal in het weekend op de Stichting Voor Gehandicapte kinderen (SOGK) waar ik woon. Mijn stagepartner is inmiddels verhuist en heeft een onderkomen gevonden met airconditioning, een DVD speler en internet. Sommige mensen vragen: “vind je het niet vervelend om alleen te zijn,” gelukkig heeft de stichting genoeg ‘ander’ gezelschap.

Suriname!
Nieuwe doelstellingen, een nieuwe levenswijze. Tegenwoordig ga ik wat meer om met de Surinaamse bevolking. Gezellige en openhartige mensen zijn het. Zo ging ik een dagje naar Colakreek met wat Surinamers. Genietend van het Blaka Watra(zwarte water) hebben we daar vertoefd en wat gerelaxed, want daar gaat het bij Suinamers vaak om als ze een dagje gaan wandelen; wandelen betekent in het Nederlands een dagje uitgaan.
Ik ben ook weer een beetje aan het sporten om de calorieën van de roti, bami en nasi kwijt te raken. Elke dag doe ik een uurtje aan cardio training en sinds kort twee keer per week dansen. Salsa en merengue, echt mijn stijl.

Projectnieuws..
Met het project loopt het eindelijk weer een beetje goed. De nieuwe werkhouding, het zogenaamde bottum-up systeem werpt zijn vruchten af. We zijn druk bezig met sportzaken vanuit de regering om structureel trainers te regelen voor de gehandicapte kinderen. Daarbij zijn we draaiboeken aan het maken voor de organisatie in de toekomst. Bij een structurele organisatie horen ook gelden en zo zijn we bezig met een subsidieaanvraag bij de Nederlandse ambassade.
Aanstaande donderdag gaan we eindelijk zelf een voetbalteam trainen. Het heeft lang geduurd voordat we van het centrum SOGK een dag en een tijd kregen, dat zegt misschien wel genoeg van de organisatorische capaciteit van Special Olympics Suriname; deze bestaat grotendeels uit mensen van dit centrum.

De verkiezingen van Suriname zijn naar mijn weten ook volop in het Nederlandse nieuws. Vanavond ga ik de hele avond naar de TV kijken om de uitslagen in Suriname op de voet te volgen. Gisteren vertelde iemand van TV dat het telsysteem erg verouderd is. Vanaf 1946 wordt dit systeem al gebruikt met een aanpassing in 1976. Veel handenarbeid is dus nodig om alles tot een goed einde te kunnen brengen. Alles staat in het teken van de verkiezingen, iedereen heeft het er druk mee. Voor sommige mensen betekent het erg veel, vooral voor hun toekomst. Afgelopen zondag waren de laatste massameetings en tot nu toe is het stil op straat. De regering heeft daar ook een part in gespeeld want samenzwering en het verkoop van alcohol zijn strikt verboden de afgelopen en de komende dagen. We hopen het goede voor de Surinaamse bevolking.

Suriprofs
De Suriprofs komen vandaag aan met het vliegtuig. Ik heb het programma al gekregen van de KNVB en we zullen ze op de voet volgen. Volgende keer meer…

  • 26 Mei 2005 - 07:16

    Muur:

    Salsa en merengue! Ik zou wel vlieg willen zijn, maar denk dat jij de swing er wel vrij snel in hebt zitten! Leuk dat je zo nauw contact hebt met de bevolking, dat spreekt jouw uiteindelijk in elk land het meeste aan toch? Student-Suriname wel een beetje gezien? Succes met de verkiezingen daar en met je project! Groetjes!

  • 26 Mei 2005 - 11:16

    Ma En Pa:

    Leuk weer van je te horen. Eenzaam, maar toch niet alleen moet je maar denken. Salsa en Marengue, daar weten we alles van. Voor je het weet heb je drie vrouwen aan je lijf. Geniet ervan maar pasop! We volgen de verkiezingen op de voet. Het blijft Surinaams spannend tot het laatste moment. Succes met je project en plezier met de Suriprofs. :) Ma en Pa

  • 26 Mei 2005 - 17:34

    Lucy En Martin:

    Hoi Robbert,
    Je vermaakt je nog steeds erg goed, zo te lezen tussen de regels door zit je op je plek. Het woord heimwee komt volgens mij niet voor in jouw woordenboek! Bedankt voor al je leuke mailtjes en foto's zo kunnen we je belevenissen op de voet volgen. Vandaag was het hier tropisch warm, dus ...Suriname is dicht bij. Nou groetjes maar weer en tot je volgende mail.

  • 29 Mei 2005 - 12:31

    Ilse:

    Heyhey,
    Moet je vaker doen, een nieuw verhaal plaatsen. Leuk om vaker een korter verhaaltje te lezen, ook over simpele dagelijkse dingen!
    Vandaag geniet ik nog even van de zon. Ik kan nog heerlijk met een boek in de tuin zitten, zonder een zuchtje wind. Dat was gisteren in Den Haag wel anders. Ik heb heel wat foto's gezien, ook van Zimbabwe trouwens. Heel gezellig!
    Ben benieuwd hoe het vandaag op SOGK was met de opening van nieuwe sporthal. En nu echt gaan voetballen met die kids en mee gaan zwemmen. Misschien ooit nog een leuke stageplaats voor studenten om daar met de gehandicapten te sporten in de sporthal! Wie weet iets voor mij :D
    Nog een kleine 8 weken op SOGK, let op: de tijd gaat snel. Nog 8x voetballes geven, nog 8x met de gehandicapten zwemmen, nog 16x naar dansles, nog 54 nachtjes slapen, nog even...blijf genieten!!!
    Kus

  • 30 Mei 2005 - 05:46

    Rhode:

    He robbert het klinkt allemaal weer fantastisch ik kan niet anders zeggen jongen.....
    En eh als je weer terug komt straks dan staat je biertje in de stad klaar in 1 of andere tent waar we wel weer belanden haha..
    Groetjes en veel plezier nog van Rhode

  • 30 Mei 2005 - 07:00

    Sanne:

    Hey Robbert,

    het weekend is hier al weer om en vandaag is het weer eens flink afgekoeld. Het weekend was heel warm....dan verlang ik ook wel weer naar het tropische weer (is toch anders watm als hier). leuk om te horen dat je je zo goed vermaakt en vooral geniet van de Surinaamse cultuur. Groetjes, Sanne.

  • 14 Juni 2005 - 19:44

    Laura:

    Robbert, ben jij nog wel in Suriname want we zien je nergens meer~ niet op de salsales... je hebt voor afgelopen weekend niks te laten horen. Vind ik niks voor jou!! Ik hoop dat alles goed met je gaat..

    groetjes Laura

  • 16 Juni 2005 - 20:27

    Koopie:

    Tis nog steeds leuk om al je verhalen te lezen. Wel totaal anders dan die van mij vanuit Canada!!!hebben we straks tenminste iets aan elkaar te vertellen onder het genot van een biertje!
    groetjes!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 130
Totaal aantal bezoekers 73735

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: